Jak zorganizować sprawnie działający magazyn dla e-commerce?

Wyceń koszty logistyki

obsługa dostaw

Obsługa dostaw

Towar który sprzedajesz może trafiać od producenta/importera bezpośrednio do naszego magazynu. Zapewniamy szybkie przyjęcie produktów na stan magazynowy. Każda dostawa zostanie precyzyjnie zweryfikowana a Ty otrzymasz szczegółowe informacje.

dowiedz się więcej ›
magazynowanie

Magazynowanie

Zapewnimy optymalne warunki do przechowywania Twojego towaru. Dysponujemy ponad 3 000 miejsc paletowych oraz 6 000 miejsc półkowych. Posiadamy komorę klimatyczną (regulacja temperatury i wilgotności) oraz pomieszczenie dla towarów objętych ścisłą kontrolą.

dowiedz się więcej ›
obsługa zwrotów

Obsługa zwrotów

Przygotowaliśmy dedykowany formularz zwrotu, co zdecydowanie ułatwi przejście przez procedurę Twoim klientom. Zwracane towary są weryfikowane i jeśli ich stan na to pozawala, od razu są wprowadzane do sprzedaży.

dowiedz się więcej ›

Sprawnie działający magazyn dla e-commerce to kluczowy aspekt prowadzenia sklepu internetowego. Pod wieloma względami może okazać się nawet ważniejszy w długiej perspektywie niż sam sklep. Dzięki dobrze zaprojektowanemu sklepowi możemy łatwo pozyskiwać kupujących. Jednak to dzięki sprawnej realizacji zamówień powodujemy, że klienci są zadowoleni z całego doświadczenia zakupów w naszym sklepie.

 

Na co warto zwracać uwagę organizując pracę magazynu?
Przede wszystkim warto rozważyć, która z operacji magazynowych będzie miała największy wpływ na skuteczność magazynu. Jak mierzyć skuteczność magazynu? Oczywiście w dziennej ilości i jakości zrealizowanych wydań, czyli ile zamówień klientów magazyn dla e-commerce jest w stanie realizować (pakować i wysyłać towar) w dniu ich złożenia. Taki wybór kluczowego miernika wydajności i jakości magazynu wynika wprost z tego, że jest to operacja magazynowa, po której klienci oceniają nie tylko pracę magazynu ale i całego sklepu.

 

Jakie inne operacje magazynowe są jeszcze wykonywane?

  • – przyjmowanie dostaw, czyli dosłownie odbieranie towarów przychodzących od naszych dostawców, dystrybutorów i hurtowników
  • – magazynowanie towaru, czyli podejmowanie decyzji gdzie i w jaki sposób umieścić towar w magazynie
  • – wydania towaru, czyli realizacja zamówień klientów
  • – obsługa zwrotów towarów, czyli przyjmowanie towarów zwracanych przez klientów

magazyn dla e-commerce

Skoro zatem ustaliliśmy, że podstawowym zadaniem magazynu jest proces wydania towaru – dlaczego na wstępie zastanawiamy się, która z powyższych operacji magazynowych będzie miała największy wpływ na skuteczność magazynu? To zależy bowiem od przyjętego stylu pracy samego sklepu (i magazynu zarazem).

Część sklepów zakupuje towar w dużych ilościach (np. w przypadku importu towaru z zagranicy). Oznacza to, że potrzebują one dużo miejsca na przechowywanie towaru za to dostawy są stosunkowo rzadko (raz w miesiącu lub raz na kilka miesięcy). W takim przypadku kluczowe stają się operacje wydania towaru. Dodatkowo ważne stają się też operacje związane z samym magazynowaniem i rozsądnym wykorzystaniem posiadanej powierzchni magazynowej. Przy dużych dostawach nie każda sztuka towaru musi być natychmiast dostępna do wydania (sprzedaży) za to każdy typ towaru powinien mieć przynajmniej po kilka sztuk na lokacjach poborowych (czyli takich, z których można łatwo i szybko realizować zamówienia, czyli pobierać i wydawać towar).

Magazyn dla e-commerce w trybie just in time

Kompletnym przeciwieństwem takiego podejścia jest praca w trybie just in time. Oznacza to, że w magazynie przechowujemy stale tylko najpopularniejsze produkty w niewielkich ilościach. Większość towaru kupowana jest na bieżąco i dostarczana do magazynu dopiero gdy mamy już kupca na ten towar. Działają tak najczęściej sklepy, które oferują bardzo szeroki asortyment (np. sklepy z elektroniką użytkową itp.). Dla takich sklepów bardzo kosztowne (lub wręcz nieopłacalne) byłoby posiadanie na stanie magazynowym zawsze każdego towaru, który jest dostępny w sklepie. Niestety niższy poziom zapasów oprócz oczywistych korzyści, jak mniejsze środki finansowe „zamrożone” w towarze czy choćby mniejsza wymagana powierzchnia magazynowa, niosą także poważne utrudnienia. Największą bolączką jest oczywiście to, że w odróżnieniu od poprzedniego modelu – w modelu just in time dostawy przychodzą bardzo często (codziennie). Jednak każda z nich jest stosunkowo mała i można ją szybko przyjąć (mało sztuk w każdej dostawie)

 


I tu wracamy do rozważań na temat kluczowych operacji decydujących o skuteczności magazynu. W modelu just in time okazuje się, że choć klienci nadal oceniają nas na podstawie tego co widzą – czyli jak szybko i jak solidnie realizujemy zamówienia, to kluczowy wpływ na szybkość i jakość realizacji zamówień ma nie sama operacja wydania towaru ale przede wszystkim szybkość i skuteczność operacji przyjęcia towaru. Dlaczego? Ponieważ w tym modelu bardzo często będzie się zdarzać, że nie mamy czego wydawać dopóki najpierw nie przyjmiemy dostaw!


 

W kolejnych artykułach postaramy się omówić dokładniej jak można optymalizować poszczególne procesy realizacji podstawowych operacji magazynowych. I zaczniemy właśnie od przyjęcia dostaw a skończymy na ostatecznej operacji, czyli na wydaniach towaru/realizacji zamówień.

Zostaw kontakt do siebie, a nasz doradca oddzwoni z ofertą