CIP (Carriage and Insurance Paid To) – definicja
CIP (Carriage and Insurance Paid To) to jedna z reguł Incoterms 2020, opracowanych przez Międzynarodową Izbę Handlową (ICC), która reguluje międzynarodowe transakcje handlowe. Reguła ta określa podział kosztów i ryzyka pomiędzy sprzedawcę a kupującego w kontekście dostawy towarów. W ramach CIP, sprzedający jest zobowiązany do zorganizowania i opłacenia transportu towarów do uzgodnionego miejsca przeznaczenia oraz do zapewnienia ubezpieczenia transportowego na rzecz kupującego. To oznacza, że sprzedawca ponosi koszty związane z przewozem i ubezpieczeniem, ale ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru przechodzi na kupującego w momencie przekazania towaru pierwszemu przewoźnikowi.
Podział kosztów i ryzyka
Podział kosztów w ramach CIP jest precyzyjnie określony. Sprzedający ponosi koszty związane z transportem towaru do miejsca docelowego wskazanego przez kupującego. Koszty te obejmują transport morski, lotniczy, kolejowy lub drogowy, w zależności od wybranego środka transportu. Ponadto, sprzedawca jest odpowiedzialny za przygotowanie towaru do transportu, w tym za opakowanie, etykietowanie oraz załadunek na środek transportu. Zgodnie z zasadami Incoterms 2020, ryzyko przechodzi na kupującego w momencie załadunku na środek transportu.
Sprzedający ma również obowiązek zawarcia polisy ubezpieczeniowej na rzecz kupującego. Ubezpieczenie to powinno obejmować ryzyko utraty związane z transportem towaru, a jego koszt obciąża sprzedającego. Ubezpieczenie powinno pokrywać co najmniej wartość komercyjną towaru oraz koszty transportu, zapewniając odpowiednie zabezpieczenie towaru w trakcie transportu, od momentu opuszczenia przez sprzedającego do momentu dostarczenia do miejsca przeznaczenia.
Obowiązki stron w ramach CIP
W ramach CIP Incoterms 2020, sprzedający ponosi szereg obowiązków, w tym przygotowanie dokumentacji oraz załatwianie formalności związanych z eksportem i tranzytem, z wyłączeniem krajów importu. To obejmuje opłaty celne, podatki, uzyskiwanie pozwoleń na wywóz i tranzyt, a także wszelkie konieczne dokumenty bezpieczeństwa na wywóz. Sprzedający musi również zorganizować transport towarów do miejsca przeznaczenia oraz zakupić i pokryć koszty ubezpieczenia transportu.
Kupujący z kolei jest zobowiązany do pokrycia kosztów związanych z procesem importu, w tym cła, podatków oraz pozyskania zgody na import i tranzyt. Kupujący odpowiada również za koszty związane z towarem od momentu dostarczenia go na pokład statku. Dodatkowo, kupujący powinien zorganizować i opłacić wszelkie ewentualne kontrole przedwysyłkowe towaru, chyba że są one wymagane przez władze kraju eksportującego.